Indholdsfortegnelse

LG A2: anmeldelse på to minutter

LG's A2-serie TV'er er virksomhedens laveste OLED-tilbud, men leverer stadig de vigtigste billedkvalitetsfordele, som seerne er kommet til at forvente af teknologien. A2's funktionssæt er sparsommere end hvad du får med dyrere modeller længere oppe i LGs rækkevidde, og den mere begrænsede maksimale lysstyrke gør den til et bedre valg til visning i lyskontrollerede miljøer. Men biografgængere vil finde masser at holde af her, og A2-seriens lave priser sammenlignet med andre OLED-tv vil holde deres pengepung glad.

WebOS 22 smart-tv-platformen, der findes i LGs seneste tv'er, kræver lidt tilvænning, men den kan tilpasses til en vis grad, og en ny funktion giver flere familiemedlemmer mulighed for at oprette deres egne brugerdefinerede profiler. En mikrofon indbygget i fjernbetjeningen lader dig søge efter indhold ved hjælp af Alexa og Google Assistant, og webOS 22 understøtter også forbindelse til en bredere vifte af smartenheder via tv-grænsefladen.

• LG OLED55A2 (55-tommer OLED) på Amazon for 1,296.99 € (åbner i en ny fane)

At se film på A2 viste sig at være en fuldstændig tilfredsstillende oplevelse: billeder havde de dybe sorte og detaljerede skygger, der er typiske for de bedste OLED-tv'er, mens farverne så grundigt mættede og rene ud. Lysstyrke er ikke A2's forte; du bliver nødt til at opgradere til LG's C2- eller G2-seriesæt, hvis billedets lysstyrke er et problem, men det var godt nok til at fremhæve højdepunkterne i film og tv-serier med HDR, hvilket også hjalp. såsom effektiv dynamisk tonemapping generelt.

Selvom der ikke er noget glamourøst ved A2's design, har den et slankt udseende og en cool magisk fjernbetjening, der lader dig navigere i Smart TV-grænsefladen og indstillingsmenuerne ved hjælp af peg-og-klik og rulning. Sættets medfølgende fødder burde holde det fast på et bord eller tv-stativ, men de er relativt slanke og efterlader ikke meget plads til en soundbar, noget du vil tilføje i betragtning af A2'ens ydeevne og lydfunktioner for fodgængere.

A2 har ingen mangel på spilrelaterede funktioner: Den har en Game Optimizer-tilstand og en Game Dashboard-menu for direkte adgang til relaterede indstillinger. GeForce Now og Stadia cloud-gaming er også tilgængelige på webOS 22-smartgrænsefladen, og den målte inputforsinkelse på sættet i Game Optimizer-tilstand er meget lav for et tv. Men hvad den ikke har, er en 120Hz-skærm og HDM1 2.1-porte med variabel opdateringshastighed (VRR) og FreeSync, funktioner du finder på virksomhedens B2-trins OLED-modeller.

LG A2 anmeldelse: Pris og udgivelsesdato

• Udgivelsesdato: 10. april 2022
  • OLED48A2: 969 €
  • OLED55A2: € 1,297/ € 1,149 / AU € 3,176
  • OLED65A2: €1,697 / AU €4,176

LGs billigste OLED-tv, A2-serien, ligger lige under selskabets B2-serie-tv. Disse modeller er i øjeblikket tilgængelige i skærmstørrelser op til 77", mens A2-serien er tilgængelig i 55" og 65" skærmstørrelser i USA og Australien, og en 48" model sælges også i Storbritannien. Det Forenede Kongerige.

Prisforskellen mellem modellerne i A2- og B2-serien er marginal, mens LGs C2-modeller med et næste-gen 'evo'-panel repræsenterer en yderligere omkostningsstigning.

A2 OLED's bagpanel-indgange inkluderer en HDMI-port med eARC plus 2 sidemonterede HDMI 2.0b-porte og en antenneforbindelse. (Billedkredit: Future)

Gennemgang af LG A2: funktioner

• WebOS 22 smart TV interface
  • Dolby Vision, HDR10 og HLG High Dynamic Range
  • HDMI 2.0b-indgange med Auto Low Latency Mode (ALLM) og Enhanced Audio Return Channel (eARC)
  • Indbygget Google Assistant og Alexa stemmeassistent
  • GeForce Now og Stadia Cloud Gaming

Ligesom andre LG OLED 2022-modeller har A2-seriens sæt virksomhedens webOS 22 smart TV-interface. Dette tilbyder en bred vifte af streaming-apps, herunder Netflix, Disney+, Amazon Prime Video, HBO Max, Apple TV+ og Hulu. Flere af dem kan tilgås direkte fra knapperne på LG fjernbetjeningen. A2-serien integrerer også Google Assistant og Alexa stemmestyring, som giver dig mulighed for at søge med stemmekommando.

A2-serien er udstyret med LGs α7 Gen 5 AI-processor. Dette dukkede først op på virksomhedens 2021-modeller og tilbyder funktioner som dynamisk tonemapping og 5.1.2-kanals lydmix. Dolby Vision, HDR10 og HLG high dynamic range-formater understøttes af A2-serien sammen med Dolby Vision IQ og HGiG (HDR Gaming Interest Group). Der leveres en filmskabertilstand, som giver præcise farve- og bevægelsesindstillinger, og som også deaktiverer enhver automatisk behandling, der ville ændre billedet i forhold til, hvordan filmskaberen oprindeligt havde til hensigt at blive præsenteret.

A2 har 3 HDMI-indgange, 2 af dem på et sidepanel og en direkte på bagsiden af ​​enheden. Disse er alle version 2.0b med Auto Low Latency Mode (ALLM) understøttelse samt HDMI eARC på den tredje bagudvendte port. Der er også en RF-indgang til tilslutning af en antenne til at forsyne sættets ATSC 1.0 digitale tv-tuner.

Trådløs streaming til din computer fra en telefon eller tablet kan udføres ved hjælp af AirPlay 2 eller Bluetooth 5.0.

Samlet set har A2-serien relativt svage funktioner sammenlignet med andre LG OLED-tv og de bedste 4K-tv generelt. De væsentligste forskelle er i spilrelaterede specifikationer som HDMI 2.1-indgange, en 120Hz-skærm, VRR (variabel opdateringshastighed) og FreeSync, som alle er tilgængelige på virksomhedens B2-serie TV'er.

LG A2 OLED TV-vinkel, der viser Smart TV-grænsefladen

A80K OLED's design er enkelt, men elegant, men de medfølgende fødder er lidt til den tynde side. (Billedkredit: Future)

LG A2 anmeldelse: Billedkvalitet

• Rig farvegengivelse
  • Dybe sorte med detaljerede skygger
  • Begrænset lysstyrke for et OLED-tv

A2 levede op til LG's påstand om "næsten uendelig" kontrast og leverede dybe sorte farver samt slående højdepunkter. Vi målte en maksimal lysoutput på 524 nits i standard billedtilstand (HDR), 542 nits i Vivid og 526 nits i filmskabertilstand.

Resultatet er, at A2s lysstyrke er væsentligt lavere end virksomhedens C2-model, samt Sonys A80K OLED. Den lille forskel i lysstyrke mellem Vivid og Filmmaker er dog gode nyheder, da det betyder, at sættet er tæt på fuld lysstyrke i samme tilstand, som også tilbyder den bedste farvegengivelse.

DCI-P3-farverumsdækningen ved visning af 4K/HDR var 98,8 %, et fremragende resultat. Derudover var A2's out-of-the-box billedydelse i Filmmaker-tilstand for det meste nøjagtig og krævede kun mindre justeringer for at optimere lysstyrke, farve og kontrast.

Hvordan opførte A2'eren sig efter disse justeringer var gennemført? Når man så en 4K Blu-ray af den seneste del af James Bond-serien, No Time to Die, så farverne helt mættede ud uden at virke tegneserieagtige, mens det sorte i billedbjælkerne og dybe skygger i scenerne, Bonds "ferie"-åbninger "så ud til at fuldstændig solid. Skyggedetaljen på både denne disk og andre 4K-diske som The Batman og Dune var også meget imponerende.

Et andet interessant punkt ved A2's ydeevne var dens meget gode bevægelseshåndtering, selv i filmskabertilstand. Når man for eksempel så en scene fra No Time To Die, hvor kameraet langsomt falder ned ad en stejl bakke, virkede billedet for det meste solidt og detaljeret. Den samme film, der blev set på andre tv'er, inklusive Sonys A80K OLED, afslørede en hel del rystelser og udtværing.

Nøgle specifikationer

Skærmstørrelse: 48, 55, 65 tommer
Opløsning: 4K
Panelteknologi: OLED
HDR-understøttelse: Dolby Vision, HDR10, HLG
Lydunderstøttelse: Dolby Atmos, Dolby Digital
Smart TV: webOS 22
HDMI-tilslutninger: 3

Med mere begrænset lysudbytte end andre tv'er, inklusive nyere OLED-modeller, vil A2 ikke være det bedste valg til visning i godt oplyste omgivelser. Og selvom tv-skærmen ikke er af den glasagtige slags, der reflekterer lyset fra rummet på en meget distraherende måde, var der en smule skærmblænding at kæmpe med, når skærme var åbne, og lyset ovenfra var tændt.

Enhedens mere beskedne lysstyrke-evne viste sig dog ikke at være et problem for visning af film og serier med højt dynamisk område. En dynamisk tonemapping-indstilling er aktiveret som standard i Filmmaker-tilstand, hvilket hjælper meget med at optimere billedkontrasten med HDR-programmer. En automatisk dynamisk kontrastindstilling tilgængelig med Dynamic Tone Mapping i TV'ets lysstyrke-menu viste sig at være mindre effektiv, den sandsynlige årsag til, at den som standard indstiller den samme filmskabertilstand.

For at teste dette, så jeg nogle af demobillederne på Spears & Munsil UHD HDR-referencedisken med output indstillet til 1000 nits. Billeder med skyer så stadig detaljerede ud og havde en skarp kontrast med dynamisk tonemapping aktiveret. Med denne indstilling så de samme klip kedelige og overskyede ud.

Som med andre OLED-tv'er bevarede A2's billede sin kontrast og farvemætning, når det blev set fra sæder uden for midten. Grå testmønstre på fuld skærm afslørede noget mindre end perfekt billedensartethed: en lille grad af farvetone var synlig rundt om skærmens kanter, selvom dette ikke var et problem, når man så almindelige shows og film.

• Billedkvalitetsvurdering: 4/5

LG A2 OLED TV vippet til venstre viser smart grænseflade

A2 har tilstrækkelig indbygget lyd, men du vil gerne bruge en ekstern soundbar for den bedste lyd med film. (Billedkredit: Future)

LG A2 anmeldelse: Lydkvalitet

• Lyden er forvirret under høje filmscener
  • AI Sound Pro-tilstand ideel til generel brug
  • 5.1.2-kanals lydblanding, når den bruges sammen med en soundbar

A2-serien understøtter Dolby Atmos, men dens indbyggede lydkapacitet er begrænset til 2.0 kanaler, leveret gennem nedadvendte højttalere. Den har et 5.1.2-kanals lydmix af stereolydspor takket være α7 Gen 5 AI-processoren, men den fordel får du kun, hvis du bruger en separat soundbar.

Faktisk vil jeg anbefale at bruge en separat soundbar med A2-serien, da tv'ets indbyggede lyd viste sig at være forholdsvis tynd, med begrænset bas. Dialogen var tydelig for det meste med film og tv-serier, der havde enkle lydspor, men når musik og lydeffekter blev blandet, kunne dialogen blive mørkere, og det dynamiske område blev reduceret.

For det meste af min visning med A2 valgte jeg...

Del dette